Tokoh-tokoh Pengarang Karya Agung Melayu
Latar Belakang
Raja Ali Haji
merupakan pengarang tersohor yang telah menghasilkan karya agung “Tuhfat
al-Nafis”. Beliau dianggap sebagai pujangga Melayu. Beliau bukan sahaja
terkenal dengan penulisan karya sejarah semata-mata tetapi juga terlibat dalam
penulisan karya ketatanegaraan dan syair yang bersifat agama. Riwayat hidup
beliau secara lengkap agak sukar dipastikan. Berdasarkan karya agung “Tuhfat
al-Nafis”, penghuraian tentang latar belakang keluarga dan kehidupan beliau
dapat dirungkaikan.
Nama sebenarnya ialah Raja Ali Haji bin Raja Ahmad Haji.
Beliau dilahirkan di Penyengat, Riau pada tahun 1809. Ayahnya merupakan seorang
tokoh intelektual tradisional Riau yang pernah melibatkan diri dalam
perkembangan politik di sekitar kepulauan Johor-Riau. Terdapat pendapat yang
menyatakan bahawa golongan penulis yang muncul di Riau kebanyakannya daripada
keturunan Bugis. Suku Bugis ini dikatakan lebih dinamik dan terkemuka berbanding
suku Melayu. Mereka bukan sahaja menguasai bidang pentadbiran tetapi juga dalam
bidang sosial, agama dan penulisan. Beliau juga bukan sahaja berasal daripada
keluarga bangsawan tetapi juga daripada keluarga penyair. Menurut Abu Hassan
Sham (1994: 108), bapanya Raja Ahmad ialah pengarang Syair Ungku Puteri, adiknya Raja Saleha dan Raja Daud juga merupakan pengarang.
Anak-anaknya iaitu Raja Hasan merupakan pengarang Syair Burung, Raja Safiah mengarang Syair Kumbang Mengindera manakala Raja Kalthum ialah pengarang Syair Saudagar Bodoh.
Latar belakang pendidikan Raja Ali Haji agak kurang jelas.
Beliau dikatakan menerima pendidikan tradisional seperti kanak-kanak islam yang
lain iaitu belajar membaca al-Quran dan menerima pelajaran fardu ain. Guru yang
memberikan pendidikan awal kepada beliau ialah ayahnya sendiri iaitu Raja ahmad
yang sememangnya terkenal sebagai seorang intelek pada zaman tersebut.
Seterusnya, beliau menerima pendidikan daripada golongan ulama yang silih
berganti datang ke Riau, bermula pada zaman pemerintahan Yang Dipertuan Muda
Raja Jaafar lagi. Sewaktu berumur lingkungan 19 tahun, beliau mengikuti rombongan
ayahnya ke Makkah dan mendalami pengajian agama di sana. Ekoran daripada
pengetahuan agama serta ilmu sufi yang diperoleh, beliau menjadi seorang ulama
yang sangat disegani di Penyengat, Riau. Raja Ali Haji juga dianggap sebagai
penasihat dan guru agama kepada Yang Dipertuan Muda Riau pada zamannya,
walaupun pada ketika itu Penyegat sering dikunjungi oleh ulama luar yang tidak kurang
hebatnya.
Peranan dan Kepengarangan
Peranan dan kepengarangan beliau dalam perkembangan bahasa dan peradaban Melayu dapat dilihat daripada sudut beberapa karya prosanya. Berdasarkan kupasan karya-karyanya yang terkenal seperti Tuhfat al-Nafis, Silsilah Melayu dan Bugis, Muqaddimah fi Intizam telah terserlah peranannya sebagai pengarang sejarah dan ahli tatanegara. Beliau juga aktif dalam dunia kepengarangan syair dan lebih menekankan aspek pengetahuan agama dalam karya ini. Kedudukan Raja Ali Haji berhubung dengan karya-karyanya sudah tentu bukan sebagai penyalin atau penyusun tetapi sebagai pengarang. Melalui karyanya Tuhfat al-Nafis, beliau telah mengarangnya dengan indah dengan memperlihatkan peristiwa-peristiwa yang berlaku dengan teliti. Menurut Mohd Taib Osman (1965) dalam Seri Lanang Jaya et al. (2016:47), Tuhfat al-Nafis merupakan karya istimewa yang berjaya menganalisis jiwa masyarakatnya dengan masalah dan kebesaran-kebesaran orang yang ditulisnya. Selain itu, karya ini memperlihatkan kepentingan sejarah yang pernah didengar oleh penulisnya sendiri dan dikumpulkan untuk dibukukan. Karya sastera sejarah ini juga lebih membicarakan perihal negara, pergolakan politik, masyarakat, tokoh-tokoh, adat istiadat dan peristiwa yang pernah berlaku. Tujuan karya ini dihasilkan adalah untuk mengembalikan semangat orang Melayu setelah kehilangan hak pemerintahan ekoran daripada kejahilan raja Melayu yang alpa dengan muslihat Bugis serta percaya bahawa pihak Bugis dapat membantu mengembalikan kedaulatan pemerintahan pada ketika itu. Tuhfat al-Nafis juga dikarang secara menyeluruh dengan melihat perkembangan masyarakat Melayu dengan menceritakan peristiwa-peristiwa yang berlaku baik dari segi adat istiadat di istana, mengenai kelahiran, perkahwinan, kematian, hubungan dagang dan diplomatik. Hal ini jelas memperlihatkan ilmu yang disampaikan oleh Raja Ali Haji terhadap peradaban Melayu secara halus.
Di samping itu, Raja Ali Haji turut memberikan sumbangan kepada perkembangan bahasa. Karyanya Bustanul Katibin yang ditulis pada tahun 1267H/1850M, memperihalkan kandungan penulisan bahasa Melayu, tatabahasa Melayu yang disesuaikan dengan tatabahasa bahasa Arab. Beliau juga berbakat dalam mengarang puisi, khususnya syair. Sumbangannya dalam aspek ini telah memberikan perubahan kepada perkembangan bahasa. Kehebatannya dilihat dari sudut pengolahan syair yang dipelbagaikan. Syair-syair tersebut diolah dengan penggunaan inversi, dialog, pengulangan, simile, metafora dan lain-lain. Bakat beliau dalam dunia kepengarangan syair dilihat dari sudut isi dan juga pengolahan karya yang disampaikan kepada pembaca. Antara syairnya yang terkenal ialah Gurindam Dua Belas, Syair Abdul Muluk, Syair Gemala Mustika dan Syair Nasihat kepada Anak.
Syeikh Abdul Rauf Singkel
Latar Belakang
Karya-karya bercorak keislaman dihasilkan oleh pengarang-pengarang yang
menganut agama Islam dalam masyarakat Melayu tradisional pada zaman permulaan
Islam. Kebanyakan karya-karya yang dihasilkan selepas kedatangan Islam
merupakan tulisan yang berdasarkan fakta-fakta sahih bersumberkan ajaran
al-Quran dan hadis. Abdul Rauf Singkel merupakan salah seorang tokoh pengarang
yang terkenal dengan penghasilan karya-karya bercorak keislaman. Menyingkap
sedikit latar belakang tokoh ini, nama penuh beliau ialah Syeikh Abdul Rauf bin
Ali al-Jawi al-Fansuri al-Singkel dan lebih dikenali sebagai Abdul Rauf
Singkel. Selain itu, beliau juga terkenal dengan gelaran Qadi al-Malik al-Adil
ekoran daripada jawatan yang disandang iaitu Mufti Kerajaan Acheh Darussalam
oleh Sultanah Tajul Alam Safiatuddin sekitar tahun 1665M. Abdul Rauf Singkel
juga terkenal dengan pelbagai gelaran lain yang jelas memperlihatkan kewibawaan
beliau sebagai seorang yang berperwatakan alim serta tinggi ilmunya. Antaranya,
Qutb Rabbani Wahid Bila Thani, Aulia
Allah, Wali Tanah Acheh, Aminuddin, Wali Al-Mulukm al-Alim al-Allamah al-Bahr
al-Hibr al-Fahhamah. Beliau dilahirkan pada tahun 1024H/1615M di desa Barus, Wilayah Singkel di Aceh
Selatan.
Mengenai latar belakang pendidikannya, Abdul Rauf terkenal dengan
kepintaran dan kecerdasan yang luar biasa sejak kecil lagi. Hal ini menyebabkan
beliau telah diterima oleh Syeikh Hamzah Fansuri sebagai anak muridnya, dan
menyambung pengajian di Zawiyah Oboh, Simpang Kiri, Singkel. Seterusnya, beliau
berkesempatan melanjutkan pengajiannya bersama-sama dengan Syeikh Syamsuddin
al-Sumatrani di Zawiyah Geudong, Samudera Pasai setelah Singkel ditawan dan
menjadi wilayah Aceh. Selain itu, beliau juga sempat berguru dengan Syeikh
al-Syami, Syeikh Jamaluddin dan juga mengikut
polemik wujudiah yang diperkenalkan oleh Syeikh Nuruddin al-Raniri. Abdul Rauf
Singkel menimba ilmu agama iaitu bidang fiqh, tauhid, tasawuf, tafsir dan hadis
selama tempoh 19 tahun. Keintelektualan Abdul Rauf Singkel telah membentuk
keperibadiannya sebagai seorang tokoh ulama. Beliau juga telah memanfaatkan
ilmu tersebut dengan menghasilkan karya-karya dalam bidang tersebut. Menurut
catatan, Syeikh Abdul Rauf Singkel meninggal dunia pada tahun 1693M dan
dimakamkan di Kuala Krueng Aceh, Banda Aceh.
Peranan dan Kepengarangan
Peranan dan Kepengarangan
Ketokohan Abdul Rauf Singkel telah memberikan banyak sumbangan bukan sahaja
kepada kemajuan dan kemakmuran Aceh, tetapi turut memberikan impak besar
terhadap perkembangan bahasa dan peradaban Melayu. Antara sumbangannya yang
terbesar ialah melalui Kitab Tafsir
Tarjuman al-Mustafid. Kitab yang dikarang oleh Abdul Rauf Singkel ini
membawa maksud ‘petunjuk bagi peraih faedah ilmu’. Kitab ini bukan sahaja
tersebar di alam Melayu, bahkan turut dikongsikan bersama hingga ke negara Turki,
Mesir dan Mekah dan menjadi rujukan hingga ke hari ini. Di Tanah Melayu, kitab ini
menjadi tafsir al-Quran yang lengkap hampir tiga abad sebelum wujudnya
kitab-kitab tafsir yang baru. Penulisan kitab ini menggunakan bahasa Melayu
lama dan terdapat juga pengaruh bahasa Arab. Istilah-istilah yang terdapat di
dalamnya menggambarkan pelbagai bidang ilmu yang telah disusun dengan indah dan
bermakna. Abdul Rauf Singkel juga turut membincangkan fadhilat surah sebelum
mula mentafsirkan ayat. Beliau menterjemahkan ayat demi ayat walaupun tidak
lengkap satu persatu. Melalui penelitian terhadap kitab tersebut, terdapat
petunjuk yang diberikan oleh pengarang tentang kitab tersebut.
Selain itu, kitab ini dilihat sangat
istimewa kerana tidak mendukung mana-mana fahaman, mazhab atau pemikiran. Karya
ini dikarang dengan indah dengan mempamerkan gambaran kehidupan masyarakat
Melayu ketika itu, dan sekali gus menjadi rujukan bahasa, pemikiran dan
kebudayaan masyarakat pada zaman tersebut. Penghasilan karya oleh Abdul Rauf
Singkel jelas memperlihatkan beliau seorang pengarang yang luas pengetahuannya
dan tidak hanya bersandar kepada pegangannya. Sebaliknya, beliau melihat aspek
persekitarannya dan berhasrat untuk membantu golongan masyarakat yang jahil ilmu
agama pada ketika itu melalui nasihat dan teguran dalam bentuk karya kitab Tarjuman al-Mustafid.
TUN SRI LANANG
Latar Belakang
Tun Sri Lanang adalah nama yang diberikan kepada Tun Muhammad, anak Tun Ahmad Paduka Raja yang merupakan seorang Bendahara Kerajaan Johor pada kurun ke-17 Masihi. Beliau telah dilahirkan di Bukit Seluyut, Batu Sawar, Johor pada tahun 1565. Beliau adalah Bendahara Johor pada ketika itu dan setelah Johor kalah dalam peperangan dengan Aceh yang pada ketika itu diperintah oleh Sultan Iskandar Muda Aceh. Beliau kemudiannya telah dibawa ke Aceh pada tahun 1613 dan telah menetap di negeri Samalanga. Pada ketika itu, ramai bangsawan dan rakyat Johor yang mengikut beliau ke Aceh dan dikatakan seramai ribuan orang yang mengikut beliau ke sana. Sultan Iskandar Muda telah melantik beliau sebagai penasihat utama Baginda dan diberi delaran ‘Orang Kaya Datuk Bendahara Seri Paduka Tun Seberang’. Beliau telah mendirikan pusat penyebaran agama Islam dan pendidikan terutamanya di negeri-negeri pesisir timur Aceh. Beliau kemudiannya telah di angkat menjadi raja di negeri Samalanga pada tahun 1615. Beliau telah mangkat pada tahun 1659 di Lancok dan telah dimakamkan di sana. Pada waktu itu, beliau telah berjaya menjadikan negeri Samalanga sebagai sebuah pusat penyebaran agama Islam di timur Aceh dan sehingga kini pun kawasan tersebut masih lagi menjadi tumpuan bagi sesiapa sahaja yang ingin mendalami ilmu agama.
Peranan dan Kepengarangan
Latar Belakang
Tun Sri Lanang adalah nama yang diberikan kepada Tun Muhammad, anak Tun Ahmad Paduka Raja yang merupakan seorang Bendahara Kerajaan Johor pada kurun ke-17 Masihi. Beliau telah dilahirkan di Bukit Seluyut, Batu Sawar, Johor pada tahun 1565. Beliau adalah Bendahara Johor pada ketika itu dan setelah Johor kalah dalam peperangan dengan Aceh yang pada ketika itu diperintah oleh Sultan Iskandar Muda Aceh. Beliau kemudiannya telah dibawa ke Aceh pada tahun 1613 dan telah menetap di negeri Samalanga. Pada ketika itu, ramai bangsawan dan rakyat Johor yang mengikut beliau ke Aceh dan dikatakan seramai ribuan orang yang mengikut beliau ke sana. Sultan Iskandar Muda telah melantik beliau sebagai penasihat utama Baginda dan diberi delaran ‘Orang Kaya Datuk Bendahara Seri Paduka Tun Seberang’. Beliau telah mendirikan pusat penyebaran agama Islam dan pendidikan terutamanya di negeri-negeri pesisir timur Aceh. Beliau kemudiannya telah di angkat menjadi raja di negeri Samalanga pada tahun 1615. Beliau telah mangkat pada tahun 1659 di Lancok dan telah dimakamkan di sana. Pada waktu itu, beliau telah berjaya menjadikan negeri Samalanga sebagai sebuah pusat penyebaran agama Islam di timur Aceh dan sehingga kini pun kawasan tersebut masih lagi menjadi tumpuan bagi sesiapa sahaja yang ingin mendalami ilmu agama.
Peranan dan Kepengarangan
Tun Sri Lanang mula mengarang karya Sulalatus Salatin bermula
pada tahun 1612 dan lebih terkenal sebagai pengarang dan penyusun Sejarah
Melayu di samping jawatannya sebagai Bendahara Kerajaan Johor. Beliau
disifatkan sebagai seorang yang kreatif, berpengetahuan luas dalam aspek
penggunaan gaya bahasa dan penulisan, peraturan dan adat istiadat Melayu. Karya
terunggul beliau ini berkait rapat dengan Sejarah Kesultanan Melayu Melaka dan
karya tersebut seringkali dijadikan rujukan sejarah bagi mengkaji peradaban
Tamadun Islam Beraja. Karya Sulalatus Salatin yang merangkumi
pelbagai aspek penceritaan menjadikan ianya sebagai sumber rujukan utama
tentang kebudayaan dan ketamadunan masyarakat Melayu awal.
Karya ini juga dianggap sebagai karya yang begitu
indah dan menarik dari segi gaya bahasa dan persuratannya. Kandungannya yang
meliputi unsur kelucuan, kebijaksanaan, sindiran, perlambangan, peribahasa,
bidalan, pantun seloka, dan gurindam yang dikarang dalam pelbagai bahasa
seperti bahasa Melayu, Arab, Jawa dan lain-lain dengan begitu teliti dan kemas.
Namun, ia juga tidak terlepas daripada ‘Polemik Sejarah’ kerana naskhah
tersebut didakwa bukan naskhah asal karangan Tun Sri Lanang tetapi kandungannya
adalah daripada Hikayat Melayu yang diberikan oleh Tun Bambang
Sri Narawangsa, anak Sri Askar Raja, Patani. Hikayat itu dikatakan telah
dikarang dan disusun semula oleh Tun Sri Lanang atas titah Raja Abdullah, iaitu
adinda Sultan Alauddin Riayat Shah III yang akhirnya menjadi Sulalatus
Salatin. Sejarah penting berkaitan arahan dan galakan oleh Raja Abdullah
kepada Tun Sri Lanang untuk menulis dan mengarang tentang Sejarah Melayu ada
tercatat dalam kitab tersebut sebagai mukadimahnya. Dengan titah Raja Abdullah
tersebut, dapat disimpulkan bahawa penulisan kitab Sulalatus Salatin telah
dimulakan pada 12 Rabiul Awal 1021 Hijrah bersamaan Mei 1612 ketika itu Sultan
Alauddin Riayat Shah III bersemayam di Pasir Raja.
Tun Sri Lanang seperti yang dikenali adalah seorang
sasterawan Melayu yang terkenal pada zaman kesultanan Melayu bersama karya
agungnya iaitu Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu. Beliau
adalah orang yang bertanggungjawab mengarang dan meyusun kembali Hikayat Melayu
di atas titah Raja Abdullah pada tahun 1612 dan berjaya menyiapkannya pada
tahun 1612. Kepengarangan beliau tidak dapat disangkal lagi dengan wujudnya
pelbagai fakta-fakta dan bukti-bukti yang menyokong keaslian dan ketulenan
beliau sebagai penulis asal kitab Sulalatus Salatin ini. Kebijaksanaan
dan kepintaran beliau dalam ilmu mengarang jelas terpancar dalam karyanya
apabila beliau berjaya menyampaikan mesej dan pengajaran melalui kata-kata yang
tersusun indah dalam bait-baitnya serta imaginasi lakaran peristiwa yang
dilukis indah dalam kitab tersebut. Maka beliau tidak seharusnya dianggap hanya
sebagai penyalin Hikayat Melayu bahkan sebagai orang yang
mengarang, menulis, memperbaiki dan mempertingkatkan mutu karya awal sehingga
terhasilnya karya agung dalam catatan sejarah Melayu yang dikenali umum dengan
nama Sulalatus Salatin. Dengan itu terserlahlah ilmu kepengarangan
dan persuratan Tun Sri Lanang dalam memartabatkan sejarah kegemilangan
masyarakat Melayu seperti yang tercatat dalam karya agungnya itu.
ABDULLAH MUNSYI
Latar Belakang
Menurut Zahari A. Rashid (2008), Abdullah Munsyi telah dikhabarkan oleh para sejarahwan bahawa terdapat tiga tahun kelahiran Abdullah iaitu pada tahun 1795, 1796 dan 1797. Beliau telah dilahirkan di Kampung Pali atau lebih dikenali sebagai kampung Masjid ataupun Kampung Masjid keling. Tarikh kelahiran Abdullah Munsyi tidak dapat disaihkan kerana beberapa bukti daripada rakannya dan bukti daripada penulisannya memberikan tarikh yang berbeza. Menurut J.T. Thomson dalam buku Zahari A. Rashid (2008) , beliau merupakan anak murid Abdullah Munsyi dan juga sahabatnya telah menyebut bahawa dalam manuskrip awal yang diberikan kepadanya, Abdullah menyebut bahawa ketika selesai menulis Hikayat Abdullah beliau sudah berumur 46 tahun. Namun Abdullah telah membuat pindaan sebelum dicetak dan membuang pernyataan umurnya dalam penulisannya itu.
Menurut Zahari A. Rashid (2008), Abdullah Munsyi telah dikhabarkan oleh para sejarahwan bahawa terdapat tiga tahun kelahiran Abdullah iaitu pada tahun 1795, 1796 dan 1797. Beliau telah dilahirkan di Kampung Pali atau lebih dikenali sebagai kampung Masjid ataupun Kampung Masjid keling. Tarikh kelahiran Abdullah Munsyi tidak dapat disaihkan kerana beberapa bukti daripada rakannya dan bukti daripada penulisannya memberikan tarikh yang berbeza. Menurut J.T. Thomson dalam buku Zahari A. Rashid (2008) , beliau merupakan anak murid Abdullah Munsyi dan juga sahabatnya telah menyebut bahawa dalam manuskrip awal yang diberikan kepadanya, Abdullah menyebut bahawa ketika selesai menulis Hikayat Abdullah beliau sudah berumur 46 tahun. Namun Abdullah telah membuat pindaan sebelum dicetak dan membuang pernyataan umurnya dalam penulisannya itu.
Abdullah juga menyebut tarikh Hijrah
1211: “Kepada tarikh sanan 1211, kepada tujuh hari bulan safar, hari ahad siang
ketika syamsu, iaitu lepas daripada delapan bulan Inggeris mengambil Melaka
dari tangan Belanda”. Beliau menceritakan tentang ayah dan adik beradiknya
kemudian menyambung “… pada saat yang tersebut di atas itu maka aku pun
jadilah.” Tarikh Hijrah 1211 bersamaan dengan masihi 1796. Bukti ini adalah
menunjukkan bahaw tarikh kelahirannya adalah pada tahun 1796 semasa
Inggeris sampai ke Melaka dan bertukar
tangan pada 21 ogos 1795 dan setelah lapan bulan kemudian beliau telah
dilahiran sekitar bulan April tahun 1796.
Peranan dan Kepengarangan
A.R.B. Etherton
(1984) mengatakan bahawa Abdullah Munsyi mempunyai sumbangan besar dalam
menulis surat-surat perjanjian dan surat-surat kiriman. Beliau juga
menterjemahkan buku-buku daripada bahasa
Inggeris, bahasa Arab dan bahasa Tamil.abdullah Munsyi mendapat tempat dalam
kesusasteraan Melayu kerana diakui dan diterima oleh para sarjana melayu
sebagai pelopor kesusateraan Melayu moden. Tumpuan penulisan atau cerita beliau
adalah berbeza dengan naskah-naskah melayu lama. Hal ini kerana Abdullah tidak
menyebut tentang cerita-cerita khayalan atau dongengan. Bahan penulisannya juga
tidak menyentuh tentang alam gahib, mitos , dewa-dewa, kuasa-kusas luar biasa
atau kepercayaan tahyul masyarakat.
Menurut Zahari A. Rashid pula, Abdullah dianggap sebagai seorang wartawan
yang merakamkan pengalaman hidup dan kisah-kisah berlaku dalam masyarakat
sekelilingnya. Bahan yang ditulis oleh beliau telah membezakan antara karya
Melayu Lama dan penulisan Melayu moden. Abdullah Munsyi telah diberi
penghormatan oleh golongan sasterawan Melayu sebagai ‘Bapa Kesusateraan Melayu
Moden” (Datoek Besar & Roolvink 1953; Kassim Ahmad 1970; Traill, 1981;
Hamzah& Siti Aisah 2004). Para sejarahwan bersetuju bahawa beliau telah meninggal pada tahun 1854.
No comments:
Post a Comment