Pengenalan
Menurut Shaharom TM
Sulaiman (2004), karya agung ialah karya yang mengusik ketenangan dan
menyedarkan kita. Lebih penting lagi, karya agung mengajak kita untuk mengenal
dan memahami tradisi atau tamadun bangsa yang dipancarkan melalui karya agung
itu. Dalam buku Pengenalan Konsep dan Gagasan Karya Agung Yayasan Karyawan
(2000) telah mentakrifkan karya agung sebagai karya yang berjaya meninggalkan
kesan seni, budaya dan pemikiran yang luar biasa dalam tamadun atau tradisi
sesuatu bangsa.
Karya agung Melayu pula ditakrifkan
oleh Yayasan Karyawan dalam Shaharom TM Sulaiman (2004) sebagai karya yang
tertulis dalam bahasa Melayu atau diungkapkan secara lisan dalam bahasa Melayu,
tidak dikira daerah asalnya di Dunia Melayu ini; dan yang mampu mencetuskan
dalam bentuk gaya yang luar biasa, unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan
kepercayaan, falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-temurun.
Manakala Karya Agung Dunia Melayu
merupakan karya agung di kawasan Dunia Melayu yang terdapat dalam bahasa
serumpun atau bahasa-bahasa Malayo-Polinesia yang lainnya.Contohnya
Nagarakertagama dan Serat Centhini yang ditulis dalam bahasa Jawa.
Sinopsis Hikayat Aceh
Bahagian awal hikayat ini menceritakan tentang Raja Indera Syah yang
diterima oleh Maharaja Cina dengan segala kehormatan. Kedatangan Raja Indera ke
negara China telah disambut dengan begitu meriah oleh Maharaja Cina. Maharaja
Cina telah membina sebuah istana untuk didiami oleh Raja Iskandar dan para
pengikutnya. Seterusnya, dipaparkan pula peristiwa Raja Syah Muhamad yang
membantun bulu roma putih pada dagu kanan isterinya. Perbuatan yang
dilakukannya itu telah menyebabkan kematian isterinya. Kisah dalam hikayat ini
diteruskan dengan paparan zaman pemerintahan sultan-sultan yang memerintah
Aceh. Antara melibatkan zaman pemerintahan Raja Muzaffar Syah, Sultan Ali
Mughayat Syah, Sultan Salah ad-Din, Sultan ‘Ala ad-Din Riayat Syah dan Sultan
Ali Riayat Syah.
Semasa pemerintahan Sultan ‘Ala ad-Din Riayat Syah, negeri
Aceh menjadi makmur kerana pemerintahan baginda yang adil dan alim. Seterusnya
terdapat peristiwa perkahwinan antara Raja Syah Alam dan Tuan Puteri Raja
Indera Bangsa. Akhirnya mereka dikurniakan dengan seorang cahaya mata yang
diberi nama Raja Munawwar.
Bermula daripada kisah kelahiran Raja Munawwar, pelbagai
peristiwa menarik berlaku yang menggambarkan kehebatan yang dimiliki oleh Raja
Munawwar. Misalnya, pada usia tujuh tahun, Pancagah (nama timangan Raja
Munawwar) berjaya menjerat seekor gajah. Pada usia 12 tahun pula, diceritakan
tentang kisah pembunuhan seekor kerbau olehnya. Dua orang utusan yang datang ke
Aceh, telah melihat ketangkasan Pancagah menunggang kuda dan telah meramal masa
depannya yang dikatakan akan menjadi raja yang hebat.
Pengarang kemudian kembali menceritakan mengenai
pemerintahan Sultan ‘Ala ad-Din Riayat Syah di Aceh. Peperangan telah berlaku
antara Aceh dan Johor. Namun, Aceh berjaya mengalahkan Johor dan sekembalinya
Sultan ‘Ala ad-Din ke Aceh, baginda berasa gering dan melantik Johan Alam (Raja
Munawwar), sebagai penggantinya. Namun, Johan Alam enggan kerana menyedari
bahawa dua orang putera Sultan masih lagi hidup. Oleh itu, baginda telah
menitahkan Sultan Muda (putera Sultan ‘Ala ad-Din Riayat Syah) untuk mengadap
bagi menerima pelantikan sebagai pemerintah Aceh yang seterusnya.
Aspek Pemikiran
dalam Hikayat Aceh
Menurut Siti Aisah Murad (1996:11), sesebuah karya sastera
yang dihasilkan adalah berdasarkan jalinan pengalaman, sikap dan pemikiran
pengarangnya. Pemikiran membawa maksud idea atau isi yang dibawa oleh pengarang
yang dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi serta kreativiti untuk
menjelmakan persoalan dan tema dalam sesuatu karya. Pengarang bertanggungjawab
dalam mengetengahkan aspek pemikiran dalam sesuatu karya dengan memberikan
penekanan yang lebih tentang kehebatan pahlawan Melayu, kebesaran dan kekuasaan
raja-raja Melayu, kisah kedatangan agama Islam di sesebuah negeri serta
mengisahkan tentang watak-watak yang luar biasa yang pandai pelbagai ilmu.
Peranan seseorang pengarang dalam sastera tradisional Melayu diperlihatkan
melalui penyampaian mesej atau idea cerita yang dapat menyumbangkan kebangkitan
jati diri atau identiti orang Melayu sebagai bangsa yang mempunyai negara dan
raja yang berdaulat dan berkuasa.
Sehubungan
dengan itu, karya Hikayat Aceh dikarang ketika zaman pemerintahan Sultan Iskandar
Muda sekitar tahun 1606 hingga 1636, iaitu sewaktu berlakunya pertumbuhan
fikrah dan wacana ilmu yang pesat dalam sejarah dan kesusasteraan Melayu.
Berdasarkan penulisan karya agung ini, pengarang sudah pastinya merangka setiap
jalan cerita dengan tujuan untuk menyampaikan mesej yang tersirat kepada
golongan masyarakat pada zaman tersebut. Gambaran idea bagi karya ini
disampaikan sama ada secara terus terang, secara tersurat dan halus, melalui
kiasan atau melalui lambang-lambang tertentu yang dapat menyingkap maksud
sebenar. Berikut dibincangkan beberapa aspek pemikiran yang disampaikan oleh
pengarang dalam karya Hikayat Aceh.
- Asal Usul Raja
Kebanyakan sastera
sejarah dikarang atas perintah raja, oleh hal yang demikian penceritaan
berkaitan asal usul raja sememangnya menjadi perkara utama yang diberikan
perhatian dalam sastera sejarah. Setiap sastera sejarah mengemukakan ceritanya
yang tersendiri tentang asal usul raja. Dalam Hikayat Aceh, pengarang lebih
menyifatkan karya ini sebagai riwayat asal usul dan masa kanak-kanak Sultan
Iskandar Muda. Pengarang Hikayat Aceh telah mengangkat kedudukan watak utama
dalam karya ini iaitu watak Sultan Iskandar Muda. Dalam Hikayat Aceh ini
dinyatakan bahawa Sultan Iskandar Muda adalah keturunan Iskandar Zulkarnain.
Selain asal usulnya yang luar
biasa, pengarang telah memperlihatkan tanda-tanda kebesaran putera raja ini
sebelum kelahirannya lagi. Semasa bonda Sultan Iskandar Muda iaitu, Tuan Puteri
Raja Indera Bangsa atau Paduka Syah Alam hamil tujuh bulan, baginda bermimpi
bahawa dia memakai cucuk sanggul bulan dan berselendang bintang dikarang.
Manakala ketika kandungan baginda berusia sembilan bulan, baginda bermimpi
cahaya seperti bulan purnama mengelubungi seluruh tubuhnya serta melimpah
keluar kelambu dan memenuhi seluruh istana yang mengatasi cahaya tanglung, dian
dan kandil. Sebagai contoh dalam teks Hikayat Aceh:
“Maka tatkala baginda itu dikandungkan bonda
baginda tujuh bulan maka pada suatu malam maka bonda baginda pun bermimpi. Maka
ada mimpi bonda baginda bertutup sanggulkan bulan, cahayanya amat cemerlang dan
bersandangkan bintang terkarang. Kemudian dari itu maka tatkala baginda
dikandungkan bonda baginda sembilan bulan maka pada suatu malam ketika dinihari
maka bonda baginda pun bermimpi pula. Maka pada malam Jum’at maka bonda baginda
berbaring pada kelambu peraduan di atas geta keinderaan antara tidur dan jaga
maka terlihat tuan puteri seperti bulan purnama. Maka cahaya itu mengelubungi
seberhana tubuh hingga limpah cahayanya daripada kelambu itu penuh segala
istana, maka laku padam olehnya segala cahaya tanggelung dan dian dan kandil”.
(Hikayat Aceh, 2001:117)
Tanda-tanda keagungan ketika
kelahiran Sultan Iskandar Muda turut diperlihatkan oleh pengarang apabila saat
kelahirannya Syah ‘Alam menyuruh orang membawa alat kerajaan supaya cucunya
segera lahir. Sesudah lengkap alat kebesaran kerajaan, barulah Iskandar Muda
selamat dilahirkan. Peristiwa ini diperlihatkan dalam teks hikayat berikut:
“ Maka sabda baginda, “Apa jua sebabnya cucuku
ini lambat jadi?” Maka sabda Syah ‘Alam, “Bawalah oleh kamu alat kerajaan
supaya cucuku ini segera jadi”. Maka alat tatkala hadirnya alat kebesaran itu
maka tuan puteri pun berputeralah. Maka tatkala Perkasa ‘Alam jadi itu
halilintar pun memelah dan kilat pun sabung-menyabung dan guruh pun terlalu
‘azamat dan bumi pun bergerak selaku-laku”.
(Hikayat
Aceh, 2001:120)
Pengarang telah menimbulkan
pelbagai keistimewaan dalam menghuraikan asal usul keturunan anak raja untuk
tujuan meninggikan martabat golongan raja yang akan memimpin golongan
masyarakat. Ringkasnya, semakin aneh atau istimewa peristiwa-peristiwa yang
dikaitkan dengan asal usul anak raja semakin bertambahlah kedaulatannya.
- Jurai Keturunan Raja
Susur galur
keturunan raja turut ditekankan oleh pengarang sebagai salah satu pemikiran
dalam sesebuah sastera sejarah. Daripada sesuatu nama yang disebutkan dalam
sesuatu hasil sastera sejarah, dapat disusun jurai keturunan raja-raja dengan
rapi. Jurai keturunan raja dikemukakan oleh pengarang supaya kedudukan dan
keabsahan raja yang memerintah dapat membuktikan aspek pensejarahan dalam
sesebuah karya. Kebiasaannya, penceritaan susur galur pada awal hikayat agak kabur dan penuh dengan
nama-nama yang tidak dikenali. Semakin dekat dengan zaman yang terakhir,
nama-nama raja semakin dikenali dengan menghubungkaitkan peristiwa-peristiwa
yang dapat mengangkat raja yang memerintah.
Dalam
Hikayat Aceh, pengarang menjelaskan jurai keturunan Sultan Iskandar Muda dengan
tersusun. Keturunan Sultan Iskandar Muda dianggap mulia kerana nenek moyangnya
berasal daripada golongan anak bidadari iaitu Munawwar Syah. Salasilah
keturunan Sultan Iskandar Muda dihuraikan dengan tertib iaitu salasilah
daripada pihak bonda dan ayahandanya. Salasilah asal usul raja ini dari pihak
bondanya bermula daripada keturunan Sultan ‘Inayat Syah, Sultan Firman Syah
Paduka Marhum, Paduka Marhum Sayyid al-Mukammil, dan Paduka Syah ‘Alam (bonda
Iskandar Muda). Melihat pula salasilah keturunan sebelah ayahandanya, bermula
daripada Munawwar Syah, Syamsu Syah, ‘Ali mughayat Syah, ‘Ala ad-Din Ri’ayat
Syah, Abangta ‘Abdul Jalil dan Sultan Mansur (ayahanda Sultan Iskandar). Jurai
keturunan bagi kedua-dua pihak ini memperlihatkan bahawa kekuasaan pemerintahan
yang mengalir dalam diri Sultan Iskandar Muda ekoran daripada pemerintahan
nenek moyangnya. Contoh dalam petikan berikut:
Jurai keturunan sebelah bonda:
Kata asal nasab daripada bundai Seri Sultan
Perkasa ‘Alam Johan berdaulat itu,
bahawa Sultan ‘Inayat Syah yang kerajaan di Dar al-Kamal itu beranakkan Sultan Firman Syah Paduka Marhum.
Maka Sultan Firman Syah Paduka Marhum itu
beranakkan Paduka Marhum Sayyid al-Mukammil. Maka Paduka Marhum Sayyid al-Mukammil itu beranakkan
Paduka Syah ‘Alam, bundai Seri Sultan
Perkasa ‘Alam Johan berdaulat.
(Hikayat Aceh, 2001:9)
Jurai keturunan sebelah ayahanda:
Kata yang
bercerita: Bahawa Raja Muzaffar Syah,
ayah datu Perkasa ‘Alam daripada pihak ayah itu, raja Makota ‘Alam; dan Raja ‘Inayat Syah, yang ayah datu Perkasa ‘Alam daripada pihak
bundai itu, raja di Dar al-Kamal.
(Hikayat
Aceh, 2001:9)
Jurai keturunan dalam hikayat ini
diceritakan pada bahagian permulaan iaitu mengisahkan pemerintahan raja-raja
terdahulu secara ringkas, dan perkaitan hubungan dinasti antara Sultan Iskandar
Muda dengan raja-raja tersebut. Kemudian, salasilah raja dihuraikan melalui
susur galur sebelah ibu dan sebelah ayah Sultan Iskandar Muda sehinggalah
sampai kepada kelahiran Iskandar Muda. Senarai jurai keturunan juga merupakan
salah satu aspek pemikiran yang penting. Hal ini demikian kerana, pengarang
bertanggungjawab dalam memberikan maklumat kepada pembaca tentang zaman atau
masa pemerintahan raja tersebut. Melalui pemikiran ini, pembaca akan mendapat
gambaran secara keseluruhan tentang idea yang ingin disampaikan oleh pengarang.
- Kemasyhuran Sultan Iskandar Muda
Pengarang
memperlihatkan watak Sultan Iskandar Muda sebagai seorang anak raja yang
mempunyai kelebihan yang luar biasa sejak zaman kecil lagi. Terdapat pelbagai
peristiwa yang digalurkan sebagai bukti kebesaran Sultan Iskandar Muda.
Ketangkasan dan kehebatan Sultan Iskandar Muda bukan sahaja dilihat dalam
kalangan rakan-rakan sepermainannya, malah anak raja ini turut terkenal di mata
kuasa luar. Pengarang Hikayat Aceh menyifatkan karya ini sebagai riwayat asal usul
dan masa kanak-kanak Sultan Iskandar Muda. Sebagai contoh, ketangkasan Sultan
Iskandar Muda diperlihatkan dalam petikan teks berikut:
“Abangta Raja Munawwar Syah yang bertimangan
Pancagah amat tahulah dan
tegarlah mengerak gajah seraya berdiri dan memacu kuda seraya tinggung tatkala legat larinya itu dan
menyentakkan kaki ke lambung kuda ke kanan dan
ke lambung kuda kiri serta belayamkan
pedang ke kanan dan ke kiri. Maka adalah
kelakuan Pancagah itu seperti singa menentang lawan.”
(Hikayat Aceh, 2001:214)
Petikan teks tersebut menjelaskan
bahawa kemasyhuran Sultan Iskandar Muda tersebar sehingga ke luar Aceh. Raja
Syahr Nuwi terlalu takjub dengan ketangkasan Sultan Iskandar Muda dan
menceritakannya kepada raja-raja Kemboja, Ciengmai dan Pasula serta
utusan-utusan dari negeri China dan Champa. Raja Syahr Nuwi berhasrat untuk
menjadikan Sultan Iskandar Muda sebagai pemerintah negeri Siam dan daerah
takhluknya.
- Kekayaan Negeri Aceh
Dalam Hikayat Aceh,
pengarang tidak terlepas dalam menceritakan kekayaan negeri Aceh. Kekayaan
hasil bumi Aceh digambarkan ketika peristiwa kedatangan utusan Rum ke Aceh. Sewaktu
berada di Aceh, sultan Rum jatuh sakit. Tabib-tabib yang merawat sultan Rum
iaitu, Taimunus Hakim dan Jalus Hakim memberitahu bahawa penawar bagi penyakit
tersebut ialah minyak kapur barus dan minyak tanah. Hasil bumi ini hanya
terdapat di negeri Aceh. Pengarang dengan bijak telah mengaitkan kekayaan yang
terdapat di negeri Aceh dengan peristiwa tersebut. Petikan teks berikut
membuktikan kekayaan yang terdapat di negeri Aceh:
“ Galian mas yang merah yang sepuluh mutu dan
tanah cempaga kudrati yang netiasa mengalir di atas bukit galian itu dan
beberapa daripada kolam minyak tanah kudrati yang tiada lagi kurang minyaknya
daripada kolam itu; dan yang terbit daripada segala haiwan dalam rimbanya,
daripada paizhar dan jebat dan air madu dan lilin dan daripada isi bukit
rimbanya, beberapa pohon kayu yang dalamnya kapur dan kemenyan yang putih dan
hitam dan daripada pohon kayu khelembak dan gaharu dan cendana dan dammar dan
lada dan pilpil diraz dan beberapa galian yang lain daripada segala pohon kayu
yang lain dari itu”.
(Hikayat
Aceh, 2001:231)
Berdasarkan petikan di atas,
pengarang telah menggambarkan kekayaan hasil bumi yang terdapat di negeri Aceh.
Pengarang menghuraikan kekayaan negeri Aceh melalui lombong-lombong yang
memberi hasil tanpa putus, minyak tanah yang bermutu di dalam danau yang tidak
pernah kering, dan setiap hasil hutan yang menjadi sumber kepada orang
pedalaman. Oleh hal yang demikian, peristiwa tersebut menunjukkan bahawa pengarang
tidak bermegah menceritakan kekayaan yang terdapat di bumi Aceh sebaliknya
telah memperlihatkan manfaat kekayaan yang diperoleh di negeri Aceh.
Aspek Falsafah dalam Hikayat Aceh
Menurut Seri Lanang
Jaya, Abd. Rahman Napiah dan Mohd Rashid Md. Idris (2016) mengatakan bahawa falsafah bermaksud cinta
kepada ilmu dan kebenaran. Falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang
tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Mekanisme falsafah secara
amnya dapat diertikan sebagai memikirkan sesuatu dengan mendalam. Dengan itu,
falsafah ialah membincangkan sesuatu secara terperinci untuk mendapatkan
jawapan yang benar dan betul terhadap sesuatu perkara.
Menurut Seri Lanang Jaya et. al menyatakan bahawa bidang falsafah
dapat dibahagikan kepada falsafah etika, metafizika, sejarah, sosial, ekonomi,
kosmologi, politik, dan logik. Falsafah etika ialah pemikiran tentang moral,
pendidikan dan pengajaran. Falsafah dapat disimpulkan sebagai suatu kesenian
berfikir yang waras, bernas dan mendalam.
- Falsafah Metafizika
Dalam Hikayat Acheh
ini terdapat beberapa falsafah dapat dihuraikan iaitu, falsafah metafizika yang
memikirkan tentang kewujudan dan keberadaan. Dalam Hikayat Aceh ini wujud
falsafah metafizika iaitu kewujudan antara dunia manusia biasa dan bidadari.
Jika dilihat dalam dunia kini, kewujudan atau keberadaan dunia bidadari adalah
sesuatu yang sangat luar biasa dan menjadi satu perkara yang sukar dipercayai.
Namun dalam hikayat ini Raja Syah Muhammad telah berkahwin dengan seorang
bidadari yang bernama Tuan Puteri Dewi Indera sehingga mereka berdua telah
dikurniakan cahaya mata. Kewujudan dunia bidadari adalah satu hal yang agak
sukar dibuktikan pada masa kini, tetapi dalam hikayat ini kewujudan alam
bidadari dapat dibuktikan melalui perkahwinan dan keturunan yang telah
dilahirkan oleh puteri bidadari tersebut.
“Maka Hairan Raja Syah Muhammad
melihat dia. Maka disuruhnya kerat buluh itu dan disuruhnya belah. Maka takdir
Allah Subhanahu wa Ta’ala maka keluarlah dari dalam buluh itu seorang perempuan
dariapada anak baludari, terlalu elok rupanya. Maka ada mukanya seperti bulan
purnama dan lakunya tida sebagainya. Maka Raja Syah Muhammad pun terlalu
sukacita. Maka puteri itu pun tunduk dengan maulnya kerana melihat raja itu.
Maka Raja Syah Muhammad pun berkata kepada tuan puteri itu, “Hai tuan puteri,
mengapa tuan malu melihat hamba? Telah dilahirkan Allah Subhanahu wa Ta’ala
hari nin pertemuan tuan puteri dengan hamba hendak menyatakan pertemuan kita
yang batin itu.” Maka tuan puteri itu pun disuruh raja Syah Muhammad buatkan ke
atas gajah ringga kelambu serta diiringkan segala dayang-dayang. Maka tatkala
sampailah tuan puteri itu ke istana | maka disambut segala inangda kakandanya
dengan diberi hormat. Maka ayah bonda baginda pun terlalu sukacita melihat
puteri baludari itu. Maka Sultan munawwar Syah pun menyuruhkan orang
mendudukkan penjagaan akan pekerjaan menikahkan Raja Syah Muhammad dengan Tuan
Puteri Dewi Indera yang akan baludari yang berdarah putih yang raja keinderaan
itu.
(Hikayat Aceh 2001:3-4)
Selain itu, falsafah mengenai
kewujudan alam bidadari ini dapat dibuktikan lagi dengan perkahwinan antara saudara
Raja Syah Muhammad iaitu Raja Syah Mahmud dengan Puteri Bongsu. Raja Syah Mahmud datang ke
Seracan untuk bermain-main. Lalau di situ dia melihat sebuah kolam yang luas
berair jernih. Ketika Raja Syah Mahmud berada di kolam tersebut pada suatu
Jumaat, dilihatnya anak bidadari turun hendak mandi. Mereka masing-masing
menanggalkan baju terbang lalu mandi. Sesudah mandi mereka akan mengenakan semula
baju dan terbang ke udara. Kewujudan manusia terbang atau adalah hal yang luar
biasa namun hanya bidadari sahaja yang dapat melakukan hal tersebut. Lalu Raja
Syah Mahmud mencari akal bagaimana mendapatkan seorang bidadari. Kemudian, dia
bersembunyi dan mencuri baju terbang Puteri Bongsu. Sesudah mereka mandi, dan
hendak pulang, Puteri Bongsu mendapati bahwa baju terbangnya telah hilang. Raja
Syah Mahmud keluar secara tiba-tiba dan bidadari-bidadari lain terbang
meninggalkan Puteri bongsu. Raja Syah Mahmud memujuknya dan menyatakan bahawa
pertemuan mereka adalah kehendak Tuhan. Tuan Puteri Bongsu dibawa di atas gajah
ke istana, dan Raja Syah Mahmud berkahwin dengannya.
“Maka berapa lamanya raja itu di
sana maka pada suatu ketika malam Jum’at, bermain raja itu hampir ke kolam itu.
Maka dilihat raja itu anak baludari tu(ru)n hampir kolam itu. Maka
masing-masing mereka itu mengantarkan baju kancukinya seorang suatu tempat di
bawah pohon kayu yang di tebing kolam itu. Maka anak balu dari itu turun mandi
ke kolam ketujuh-tujuhnya. Maka Raja Syah Mahmud pun hairan melihat demikian.
Setelah sudah segala masing-masing mengambil baju kancukinya itu. Setelah sudah
mereka itu memakai baju maka mereka itu pun terbanglah ke udara hingga tiada
kelihatan. Maka tiap-tiap malam Jum’at demikian jua. Maka Raja Syah Mahmud
terlalu (hairan ) melihat rupa anak baludari itu. Maka netiasa Raja Syah Mahmud
memicara menchari muslihatnya akan berdapat anak baludari itu… Maka datang
suatu malam Jum’at anak baludari itu pun mandi ke kolam seperti ‘adatnya yang
dahulu itu jua. Maka dihantarkan mereka itu baju kancukinya seorang suatu
tempat. Maka turunlah mereka itu lagi dengan senda gurau mereka itu tatkala
mandi dalam kolam itu… Maka diambilnya baju tuan puteri yang bongsu itu… Maka dilihat
Puteri Bongsu itu bajunya tiadalah pada
tempat yang (di)hantarkan itu. Maka puteri yang keenam itu masing-masing
berbajulah…Puteri Bongsu itu pun menangis dan bertangis-tangislah
ketujuh-tujuhnya. Maka Raja Syah Mahmuditu pun datanglah… Maka ia pun hairan
serta menangis. Maka berkata Raja Syah Mahmud itu berapa dengan kata yang
nasihat dan kata yang melemahkan hati tuan puteri itu… Syahdan kata raja
itu, “Hai tuan puteri, sabarlah tuan akan pekerjaan Allah Ta’ala, kerana Allah
Subhanahu menyatakan pertemuan kita yang azali.”
(Hikayat Aceh 2001:5)
- Falsafah Sejarah
Falsafah sejarah iaitu peperangan. Pengarang hikayat ini mengetengahkan
falsafah mengenai peperangan iaitu berlaku antara sesame saudara sendiri.
Terjadinya peperangan dalam hikayat ini iaitu antara Raja Muzaffar Syah yang
memerintah di Mahkota ‘Alam dan Raja ‘Inayat Syah di Dar al-Kamal, dua bahagian
negeri Aceh. Kedua-dua raja ini selalu berperang dan berlanjutan selama
bertahun-tahun. Walaupun mempunyai ikatan persaudaraan namun tetap terjadi
peperangan antara mereka. Tidak pernah salah seorang antara mereka mengalah
dalam peperangan tersebut. Walaupun Raja Muzaffar Syah memiliki meriam tetapi
dia tidak pernah memenangi perang. Dalam hikayat ini, mereka menjalankan peperangan
walaupun mempunyai pertalian darah hanya keranan ingin meluaskan tanah jajahan
mereka sendiri. Raja Muzaffar Syah telah
memenangi perang tersebut dan memerintah Aceh Dar as-Salam apabila mendapat
muslihat iaitu dengan mengahwinkan puteranya dengan puteri Raja ‘Inayat Syah. Namun, ini hanya
muslihat beliau, semasa menghantar mas kahwin ke Dar al-Kamal, Raja Muzaffar
Syah telah menyembunyikan senjata dan akhirnya mengalahkan Raja ‘Inayat Syah
melalui muslihat ini.
“Bahawa Raja Muzaffar Syah, ayah datu Perkasa ‘Alam daripada pihak ayah
itu, raja (di) Makota ‘Alam; dan Raja ‘Inayat Syah, yang ayah datu Perkasa
‘Alam daripada pihak bundai itu, raja di Dar al-Kamal. Maka segala hulubalang
yang gagah dan segala ra’yat yang tiada terhisab banyaknya yang dalam negeri
Aceh Dar as-Salam itu sekaliannya bahagi dua. Maka ada ngantarai daripada uda
raja itu suatu sungai, setengah kepada raja Mahkota’Alam, setengah kepada raja
Dar al-Kamal. Maka Raja Muzaffar Syah itu netiasa berperang jua dengan Raja
‘Inayat Syah. Maka berapa lamanya dalam perang itu seorangpun tiada beralahan
hingga datang berpuluh tahun lamanya. ” (Hikayat Aceh 2001:9)
- Falsafah Politik
Falsafah
seterusnya ialah falsafah politik. Falsafah politik ialah aplikasi dan tujuan
pemerintahan sesebuah negara. Dalam Hikayat Aceh ini pemerintahan yang
dijalankan dalam kerajaan Aceh adalah sistem pemerinthan beraja atau diperintah
oleh Sultan. Kekuasaan tertinggi dipegang oleh Sultan, iaitu dilambangkan
dengan dua cara iaitu keris dan cap. Tanpa keris tidak ada pegawai yang mengaku
dapat bertugas melaksanakan perintah raja. Tanpa cap tidak ada peraturan yang
mempunyai kekuatan hokum.
Semasa pemerintahan Sultan Iskandar
Muda, Sultan telah membuat peraturan , menurut Denys Lombard (1986) terdapat
beberapa bahagian dan naskah yang telah ditulis. Bahagian pertama berjudul
“Perintah segala Raja-raja”, terdapat 31 fasal dan setiap fasal bernama majelis
(madjelis menurut ejaan Soewandi) yang dapat diertikan sebagai peraturan. Dalam
fasal pertama adalah mengenai kekuasaan dan kewajiban raja dan mengingatkan
akan beberapa bahagian dari Mahkota Raja-raja tentang kekuasaan tertinggi.
Fasal 26 hingga fasal 27 mengenai
satuan-satuan buduanda atau pengawal
raja. Fasal 29 mengumpulkan berbagai larangan bagi hamba, fasal 30 mengenai
gelaran kehormatan seperti Paduka, Maha,
Seri, Raja dan Tuan. Bahagian
ketiga pula berjudul “Adat majelis raja-raja” yang telah disunting dan
diterjemahkan dengan “Custom and regulations of Kings”. Dalam bahagian ini
membincangkan mengenai pegawai dan pemerian yang saksama mengenai cara
berlangsung upacara-upacara istana yang penting.
Dalam fasal kedua bahagian pertama
membincangkan bahawa seorang menteri akan mengurus negerinya, dan seorang
hulubalang juga akan menolong serta bentara akan memegang tugas bahagian
senjata. Setiap jabatan akan melibatkan sejumlah pegawai bawahan yang tunduk
kepada kekuasaan salah satu dari ketiga pejabat pelabuhan, karkun atau
jurutulis raja, penghulu kawal yang meronda dan menjaga ketertiban dalam
kota.
- Falsafah Sosial
Falsafah sosial ialah gambaran kehidupan realiti manusia
yang kontekstual. Kelahiran Raja Munawwar Syah merupakan satu kelahiran yang
ditunggu oleh Syah ‘Alam. Kelahiran Raja Munawwar Syah(Sultan Iskandar Muda)
sememangnya telah menandakan bahawa beliau akan menjadi seorang yang kuat,
gagah dan berani. Semasa Puteri Syah ‘Alam mengandung, negeri berada dalam
kemakmuran, ketika dia mengundung tujuh bulan dia bermimpi bahawa dia memakai
cucuk sanggul bulan dan berselendang bintang dikarang. Ketika hamil sembilan
bulan dia bermimpi cahaya seperti bunga karang yang dipertajuknya. Suatu malam
Jumaat, dilihatnya cahaya seperti bulan purnama mengelubungi seluruh tubuhnya
serta melimpah ke luar kelambu dan memenuhi seluruh istana, mengatasi cahaya
tanglung, dian dan kandil. Perkara ini menunjukkan bahawa kelahiran Raja
Munawwar Syah(Sultan Iskandar Muda) adalah satu kehidupan yang amat luar biasa.
Sebelum Raja Munawwar Syah(Sultan Iskandar Muda) lahir pengarang hikayat ini
telah menceritakan kebesaran dan kejadian yang luar biasa telah berlaku.
Melalui kejaian-kejadian tersebut, kelahiran Raja Munawwar Syah(Sultan Iskandar
Muda) adalah satu gambaran kehidupan yang akan menjadikan kerajaan Avheh negara
yang besar.
“Maka tatkala baginda itu
dikandungkan bonda baginda tujuh bulan maka pada suatu malam maka bonda baginda
bertutup sanggulkan bulan, cahayanya amat cemerlang dan bersandangan bintang terkarang.
Kemudian dari itu maka tatkala baginda itu dikandungkan bonda baginda sembilan
bulan maka pada suatu malam ketika dinihari maka bonda baginda pun bermimpi
pula. | maka ada yang dimimpi bonda banginda itu suatu cahaya rupanya bunga
karang. Maka dipertajuk oleh tuan puteri terjelai-jelai. Maka kemudian dari itu
pada malam Jum ‘at maka bonda baginda berbaring pada kelambu peraduan di atas
geta keinderaan antara tidur {dan} dan jaga maka terlihat tuan puteri seper(ti)
bulan purnama. Maka cahaya itu mengelubungi seberhana tubuh hingga limpah
cahayanya daripada kelambu itu penuh segala istana, maka laku padam oleh segala
cahaya tenggelung dan dian dan kandil. ”
(Hikayat Aceh 2001:49 )
- Falsafah Kosmologi
Falsafah kosmologi
membincangkan situasi persekitaran dan alam sarwajagat. Kerajaan Aceh mempunyai
sumber alam sekitar yang sangat kaya . terdapat pelbagai sumber alam yang dapat
menguntungkan jika dapat diterokai dengan lebih dalam lagi. Hal ini dapat
dibuktikan dengan keinginan kerajaan Turki untuk menawan kerajaan Aceh. Pada
suatu ketika Sultan Rum (Turki) gering, tabib-tabibnya iaitu Taimunus Hakim dan
Jalus Hakim memberitahu bahwa ubat sakitnya adalah kapur barus dan minyak tanah
yang hanya dapat diperoleh di Aceh.
Celebi Ahmad dan Celebi Ridwan dihantar bersama dengan surat ke Mir
Haidar di Mokha. Mereka telah mempersiapkan kapal ke Aceh, setelah tiba di Aceh
mereka mendapati bahawa kerajaan Acheh mempunyai bukit yang tinggi dan terdapat
air tawar di atas bukit tersebut. Terdapat juga sebatang sungai yang berpunca
daripada mata air di gunung. Airnya tawar, sejuk dan menyembuhkan penyakit.
Sungai tersebut ialah Dar al-‘Isyki. Angin atau cuaca di negeri Aceh adalah
sederhana. Tidak terlalu sejuk dan tidak terlalu panas.
“… galian mas yang merah yang
sepuluh mutu dan tanah cempaga kudrati yang netiasa mengalir di atas bukit
galian itu dan beberapa daripada kolam minyak tanah kudrati yang tiada
berkurang minyaknya daripada kolam itu; dan yang terbit daripada segala haiwan
dalam rimbanya, daripada paizhar dan jebat dan air madu dan lilin dan daripada
isi bukit rimbanya, beberapa daripada pohon kayu yang dalamnya kapur dan
kemenyan yang putih dan hitam dan daripada pohon kayu khelembak dan gaharu dan
cendana dan damar dan lada dan pilpil diraz dan beberapa daripada galian yang
lain dan daripada segala pohon kayu yang lain dari itu…”
(Hikayat Aceh 2001:95)
Estetika dan Kepengarangan
dalam Hikayat Acheh
Karya
sastera memang mempunyai nilai estetik, sama ada tahap tinggi atau bertaraf rendah.
Nilai estetik ini seharusnya dapat menikmati sebagai nikmat ketika membaca,
menghayati dan memahami setiap hasil karya. Begitulah, bagi karya novel,
cerpen, puisi (pantun, syair, gurindam, seloka dan sajak) drama dan sebagainya
ada terselit nilai-nilai estetika dan keindahan.
Kamus Dewan Edisi
Keempat (2010), estetika membawa definisi cabang falsafah yang mengkaji konsep
yang berkaitan dengan keindahan, cita rasa dan lain-lain. Menurut Rahman Shaari
(2001:) estetika bermaksud nilai keindahan dalam sesebuah karya sastera. Nilai
yang dimaksudkan berkaitan dengan perasaan manusia dan subjektif sifatnya.
Contohnya, mungkin pembaca pertama menganggap karya itu bernilai estetika,
namun pembaca kedua pula tidak menganggapnya sedemikian. Jadi, menurut Rahman
Shaari (2001) bagi sesebuah karya, aspek teknik dan gaya itulah yang menjadi
penentu hadirnya nilai estetika. Bahkan kehadiran isi yang bagus tidak menjamin
tingginya nilai estetika melainkan keseimbangan kesemuanya dalam karya tersebut
sangat dituntut.
Estetik adalah rasa
indah pada umumnya dan tentang kesenian pada khususnya. Pandangan mengenai
falsafah dan estetika sangat berhubung rapat dengan kesenian. Apabila disentuh
tentang keindahan, maka secara langsung akan diperkatakan perkara berkaitan
seni dan kesenian Estetika secara umumnya bermaksud keindahan. Oleh sebab itu,
estetika merupakan satu cabang yang sangat dekat dengan falsafah seni. Nilai
estetika itu sendiri melibatkan seni dan keindahan. Apabila dilihat dari
konsep yang berkaitan dengan karya, kita dapat mengaitkan unsur ini dengan
karya yang dihasilkan iaitu penghasilan bahasa yang estetik iaitu indah dan
berseni. Secara umumnya, estetika dikaitkan dengan karya seni manusia atau
mengenai alam semesta.
Teknik
dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), dapat didefinisikan sebagai pengetahuan
yang berkaitan dengan pembuatan barang-barang hasil industri seperti jentera,
kenderaan, bangunan dan lain-lain atau kaedah mencipta sesuatu hasil seni
seperti muzik, karang-mengarang dan lain-lain. Menurut Edward M. Anthony dalam
Fowzi Boman (2011), teknik dapat didefinisi sebagai satu muslihat atau strategi
atau teknik yang digunakan guru yang mencapai hasil segera yang maksimum pada
waktu mengajar sesuatu bahagian tertentu. Mengikut Hj. Husin dan Siti Hajar Hj.
Abdul Aziz dalam Fowzi Boman (2011) lagi, teknik merupakan pengendalian suatu
organisasi yang benar-benar berlaku di dalam bilik darjag di mana ia digunakan
untuk mencapai sesuatu objektif. Oleh itu, teknik merupakan satu cara yang
digunakan oleh pengkaji untuk menyampaikan hasil-hasilnya kepada audience.
Kepengarangan dalam Kamus Dewan
edisi keempat (2010) dapat didefinisikan sebagai perihal yang berkaitan dengan
pengarang. Kepengarangan mengikut Foucault dalam Pengarang dan Kepengarangan
Zaharah Nawawi, dalam tradisi sastera cetak adalah tidak sama dengan konsep
mengarang dan kepengarangan dalam tradisi manuskrip sama ada di Eropah mahu pun
dunia Melayu. Oleh itu kepengarangan ialah hal-hal yang berkaitan dengan
pengkaji termasuklah pengalaman yang terdapat dalam pengarang tersebut.
Maka, teknik kepengarangan dapat
didefinisi sebagai cara-cara yang digunakan oleh pengarang termasuklah
berkaitan dengan pengalaman-pengalamannya dalam mengolah sesuatu karya, hikayat
dan sebagainya.
Aspek Estetika dalam Hikayat Aceh
- Teknik Pemerengganan
Perenggan adalah unit karangan yang
mengandungi beberapa ayat, yang antara satu dan lain mempunyai hubungan dari
segi makna dan tatabahasa. Teknik pemerengganan terdiri daripada teknik
penyenaraian, teknik percontohan, teknik perbandingan, teknik pentakrifan,
teknik kontras masa, teknik falsafah, teknik pengkelasan, teknik
soalan-jawapan, teknik jawapan-soalan, teknik soalan-jawapan-soalan, teknik
analogi dan teknik urutan ruang.
i. Teknik Soalan Jawapan
Teknik soalan jawapan merupakan
teknik pemerengganan yang menyatakan soalan terlebih dahulu dan diikuti oleh
jawapan. Contohnya:
Maka kata
mereka itu, “Apa bicara kita?” Maka sahut mereka itu, “Jika sehati tuan perdana
menteri dengan kami, marilah kami bawa atap seorang seberkas.
(Hikayat Acheh, 2001: 29)
ii. Teknik Percontohan
Benda (sebahagian benda-benda) yang
sifat-sifatnya (rupa, macam, keadaan) sama dengan semua benda daripada
jenisnya, benda yg dapat mewakili benda lain kerana sama sifat-sifatnya.
Contohnya:
...
mendudukkan perjagaan dengan segala pelbagai bunyi-bunyian daripada genderang
dan gong dan dap dan harbab dan dandi dan kecapi dan bangsi,...
(Hikayat Acheh, 2001:45)
(Hikayat Acheh, 2001:45)
- Retorik
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) mendefinisikan
retorik sebagai teknik pemakaian bahasa secara berkesan dalam penulisan atau
pertuturan. Menurut Asmah Hj. Omar (1984), retorik bermaksud kajian tentang
penggunaan bahasa secara berkesan. Berdasarkan pada konteks yang bersesuaian,
retorik juga dapat diertikan sebagai keupayaan menggunakan bahasa secara
berkesan atau ciri-ciri yang berkaitan dengan bahasa. Menurut Abu Hassan
Abdul dan Mohd Rashid Md Idris (2012) pula menyatakan retorik terbahagi kepada
enam iaitu pemerian, penceritaan, penerangan, pendedahan, penghujahan dan
pemujukan. Walau bagaimanapun, dalam Hikayat Aceh, terdapat hanya beberapa
jenis retorik yang dikenal pasti iaitu:
i. Pemerian
Penggunaan bahasa yang berbentuk
penjelasan atau huraian tentang sesuatu idea.Bertujuan untuk menyampaikan fakta
dan maklumat yang lengkap kepada pembaca atau pendengar. Contohnya:
Maka
dengan takdir Allah Subhanahu wa Ta,la maka datanglah kepada hari perjanjian
akan nikah itu. Maka sultan memanggil segala hulubalang yang besar-besar dan
segala ceteria dan anak segala hulubalang muda-muda dan menghimpunkan segala
gajah dan kuda. (Hikayat
Acheh, 2001:45)
Penulis telah menggunakan teknik
pemerian seperti di atas tentang apa-apa yang telah terjadi dengan memberikan
fakta tentang apabila adanya sesuatu adat istiadat di istana. Hal ini dapat
diperjelas tentang adat pernikahan yang berlaku dalam kalangan kerabat diraja.
ii. Penerangan
Penerangan tentang sesuatu perkara
dengan terperinci daripada satu langkah kepada satu langkah yang lain.
Berfungsi untuk memberi penjelasan tentang sesuatu perkara dengan lebih
terperinci dan tersusun. Contohnya:
Setelah
musta’idlah segala bawaan mereka itu, maka mereka itu pun naiklah ke atas gajah
ringga yang berulurkan kamarda(i)n; maka tutup kepala gajah itu daripada
seresari yang berjala-jala dan beberapa ekor daripada gajah ringga yang lain.
(Hikayat Acheh, 2001:43)
(Hikayat Acheh, 2001:43)
- Stilistik (Gaya Bahasa)
Menurut Hashim Awang dalam Abu
Hassan dan Mohd Rashid Md Idris (2012), gaya bahasa ialah cara menggunakan kata-kata
dalam menyampaikan fikiran dan perasaan. Gaya bahasa juga merupakan penyusunan
kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk menyatakan sifat individu
pengarang, fikiran dan tujuannya.
Paralelisme merujuk kepada gaya yang
mensejajarkan beberapa ayat yang berpola sama. Ini dapat dilihat dalam Hikayat
Aceh yang menyatakan berkaitan dengan pakaian seperti yang terlihat dalam ayat
dibawah:
Maka
dikurniai Syah ‘Alam dan Sultan Mansur Syah itu daripada kullah (songkok) dan
kamar (tali lilit dipinggang) dan puntu (pontoh) bernaga dan daripada pakaian
baju yang keemasan dan daripada tarkasy mas dan busur yang berkelah mas dan
beberapa daripada payung pakaian dan beberapa daripada unggul-unggul dan
beberapa daripada mitar yang memakai pakaian Rumi dan beberapa daripada ra’yat
pedang perisai dan beberapa daripada ra’yat yang menjabat busur dan pendahan.
(Hikayat Aceh, 2001:107)
(Hikayat Aceh, 2001:107)
Pengulangan perkataan yang sama pada
akhir klausa yang berturutan dikenali sebagai epistrop. Pengulangan pada klausa
akhir dapat dikal pasti berada dalam penulisan Hikayat Aceh seperti kata itu.
Contohnya:
Syahdan
pada ketika itu juga dititahkan Syah ‘Alam mengikut raja Johor itu. Maka
pergilah segala hulubalang dengan ra’yat mengikut raja Johor itu. Hingga tiga
hari tiga malam perjalanan maka bertemu dengan raja Johor itu, dilanggar orang
Aceh maka cerai-berai.
(Hikayat Aceh, 2001:108-109)
(Hikayat Aceh, 2001:108-109)
Polisindeton merupakan pengulangan
kata hubung. Dalam Hikayat Aceh terdapat banyak pengulangan kata hubung yang
sama iaitu dan seperti petikan di bawah.
Pancagah
megerak gajah menta dengan berdiri tatkala gajah itu lari pantas, dan memacu
kuda seraya tinggung dan menyentakkan kaki ke lambung kuda kanan dan ke lambung
kuda kiri dan belayamkan pedang ke kanan dan ke kiri dan mengikat destar
tatkala kuda legat berlari.
(Hikayat Aceh, 2001:88)
(Hikayat Aceh, 2001:88)
Eufemisme merupakan ungkapan yang halus atau lembut bagi menggantikan
ungkapan yang kasar. Dalam Hikayat Aceh, pengarang telah menggunakan beberapa
ungkapan yang lembut atau halus seperti perkataan hamil bagi maksud mengandung.
Contohnya:
Maka selama Raja Indera Syah
duduk di negeri Cina itu maka Puteri Nur Kamarain pun hamil.
(Hikayat Aceh, 2001:3)
(Hikayat Aceh, 2001:3)
Disfemisme pula membawa maksud yang bertentangan dengan eufemisme iaitu
ungkapan kasar bagi menggantikan ungkapan halus dalam pengkaryaan. Contohnya
penggunaan perkataan mati dengan bahasa halusnya meninggal dunia, wafat atau
mangkat.
Setelah
terbantun roma itu maka keluar darah putih daripada liang roma itu tiga titik.
Maka tuan puteri itu pun terkejut lalu mati.
(Hikayat Aceh, 2001:5
Aspek Kepengarangan dalam
Hikayat Aceh
- Teknik Penulisan
Hikayat Aceh dikarang dengan
struktur pengkaryaannya yang tersendiri. Ia mempunyai kekuatan dari segi
struktur ditambah lagi dengan bahasanya yang tersendiri. Nama pengarang dalam
teks Hikayat Aceh ini telah hilang. Hal ini disebabkan bahagian awal dan
mukadimah teks telah hilang. Ada sesetengah orang memberi pendapat bahawa
pengarang Hikayat Aceh ialah seorang penglipur lara. Hal ini dapat dibuktikan
dengan merujuk petikan teks hikayat berikut:
Kata yang
empunya riwayat: Maka ada bagi Raja Indera Syah itu seorang isterinya bernama
Puteri Nur Kamarain. Maka selama Raja Indera Syah duduk di negeri Cina itu maka
Puteri Nur Kamarain pun hamil.
(Hikayat Aceh, 2001:3)
Kata yang
berceritera: Setelah sudah puteri yang ketujuh itu mandi maka tenggahlah mereka
itu ke darat masing-masing mengambil bajunya.
(Hikayat Aceh, 2001:6)
Kata
sahibul-riwayat, ya’ni kata yang menceritakan riwayat ini: Maka tatkala
sampailah ‘umur Abangta Raja Munawwar Syah yang timang-timangan Johan ‘Alam itu
sebelas tahun,...
(Hikayat Aceh, 2001:73)
Pengarang telah memasukkan pengaruh
bahasa Aceh dalam hikayat yang dikarangnya ini. Tidak begitu mudah untuk
menentukan pengaruh ini secara terperinci, terutama dalam bidang tatabahasa.
Oleh sebab tidak dapat ditentukan sempadan antara apa yang biasa digunakan,
tidak dijumpai atau tidak mungkin ada, atau tidak terdapat dalam bahasa Melayu.
Pada umumnya yang sangat jelas ialah pengaruh leksikalnya yang memperlihatkan
perkataan-perkataan yang telah dipinjam dari bahasa Aceh contohnya alangan-hadiah
(47), antusan-utusan (18,19,23), bawai-bawal(129), jrung-lorong(157),
kerusung-daun pisang yang sudah kering(149) dan taham-tahan (146).
Sebagai seorang pengarang yang
cerdik, Hikayat Aceh bukan sahaja bersastera tinggi, tetapi cukup dramatik dan
klasik dengan bahasanya tersendiri. Selain dari bermacam-macam keistimewaan
dalam bidang penulisan dan pembentukan kata. Keistimewaan juga terdapat pada
catatan-catatan tepi dalam bahasa belanda. Catatan-catatan tepi yang ditulis
dalam bahasa belanda ini menunjukkan kegigihan masyarakat mempelajari
karya-karya melayu pada masa itu. Seterusnya ternyata daripada catatan-catatan
ini bahawa bantuan daripada orang-orang setempat digunakan dalam kerja
pengkajian.
- Kebijaksanaan Menyampaikan Cerita
Jika dilihat dalam Hikayat Aceh,
pengarang dapat dilihat sebagai seorang yang intelek kerana pengarang dapat
mengulas salasilah keluarga diraja berdasarkan mitos asal usul raja-raja Aceh.
Sebagai contohnya, pengarang mengulas tentang perkahwinan yang berlaku diantara
raja-raja Aceh. Hal ini dapat dilihat dalam perkahwinan antara Raja Syah
Muhammad yang berkahwin dengan Tuan Puteri Dewi Indera yang berasal daripada
buluh betung dan mereka dikurniakan dengan dua orang anak iaitu Sultan Ibrahim
Syah dan juga Puteri Sapiah. Hal ini dapat dibuktikan dengan terdapat petikan
berikut:
…Maka
hairan Raja Syah Muhammad melihat dia. Maka disuruhnya kerat buluh itu dan
disuruhnya belah. Maka dengan takdir Allah Subhanahu wa Ta’ala maka keluarlah
dari dalam buluh itu seorang perempuan daripada baludari, terlalu elok rupanya.
Maka ada mukanya seperti bulan purnama dan lakunya tiada sebagainya. Maka Raja
Syah Muhammad pun terlalu sukacita…
(Hikayat Aceh,2001:1)
Selain itu, perkahwinan antara Raja
Syah Mahmud dengan Tuan Puteri Medini Candera yang berasal daripada kayangan
dan mereka juga dikurniakan dengan dua orang anak iaitu Raja Sulaiman dan
Puteri Arkiah.
Maka
tatkala dilihata ayah bonda raja itu tuan puteri dara yang keinderaan itu
datang maka ayah bonda raja itu pun terlalu sukacita. Maka Sultan Munawwar Syah
pun mengucap syukur akan Allah Subhanahu wa Ta’ala kerana melihat kedua anak
baginda beroleh puteri keinderaan. Maka sultan pun……… Maka pada suatu hari
Isnain Raja Syah Mahmud pun nikah dengan Tuan Puteri Medini Candera itu. Maka
dengan takdir Allah Subhanahu wa Ta’ala berapa lamanya maka tuan puteri itu pun
beranak dua orang, seorang laki-laki bernama Raja Sulaiman Syah dan seorang
perempuan bernama Puteri Arkiah.
(Hikayat Aceh,2001:6-7)
Selain itu, pengarang juga dilihat
sebagai seorang yang berupaya melukis sesebuah watak dengan hidup iaitu
pengarang mahir dalam mengulas suasana berlangsungan pernikahan antara Sultan
Mansur Syah dengan Puteri Raja Indera Bangsa. Pengarang telah mengambarkan
dengan terperinci tentang cara pemakaian baginda berdua. Contoh petikan seperti
berikut:
Kata yang
berceritera: Maka tatkala Sultan Mansur Syah memakai itu maka Puteri Raja
Indera Bangsa pun diperhias oranglah di hadapan Yang Dipertuan, berkain warna
unggu bersuji larat bertepi mutia dikarang bersirat tenunan Istambuli
berjala-jala mas diutus bercucuk mutia berselang-selang dengan biram, berbaju
kesumba murup, berkancing merak mengigal, bermasri mas bepermata, bergelang
biram bergenta dan gelang berkancing delima melekah dan gelang bermuka tempa
Sailani bepermata pudi campur baur…..buah putat biram bergenta.
(Hikayat Aceh,2001:46)
Pengarang juga telah mengulas
suasana tentang berlangsungnya pernikahan tersebut dengan jelas dan
terperinci.Segala gambaran tentang orang- perseorangan juga pengarang telah
mengambarkan dengan jelas. Sebagai buktinya:
Maka
apakala kedengaranlah bunyi gendering dan selawat itu, maka Syah ‘Alam pun
bersabda menyuruh alu-alukan dengan beberapa ratus puan sirih yang beperhiasan.
Maka bertemulah [dengan]orang yang mengalu-ngalu itu dengan orang yang
mengiringkan sultan itu. Maka diberinya sekalian makan sirih. Maka tatkala
sampailah sultan itu ke halaman istana, maka digunamkanlah gajah itu oleh
Maharaja ad- Diraja kepada ketumpakan itu. Maka berlarilah segala orang
muda-muda menyambuti sultan itu serta mengabur beras kuning bercampur mas
guntingan dan mutiara dan dinar. Maka, sultan itu pun disambuti oranglah …
(Hikayat Aceh,2001: 47)
Terdapat juga pengaruh Islam dalam
Hikayat Aceh ini.Pengarang mengutarakan tentang kebesaraan Tuhan. Sebagai
contohnya, dengan takdir tuhan, maka, terjadilah sesuatu perkara seperti
kejadian Perkasa Alam membunuh kerbau. Sebagai contohnya:
…maka
kata Perkasa ‘Alam, “Jika demikian kamu berilah aku pergi seorang diriku.
Dengan kurniaan Allah Ta’ala akulah memunuh kerbau itu.”…Syahdan maka diambil
Perkasa ‘Alam lembing bernama Harungan Darat sebilah dan bernama Mandura
sebilah. Maka Perkasa ‘Alam pun pergilah kepada tempat kerbau itu serta
bersikap menyingsing tangan baju. Apabila kerbau itu melihat orang banyak
datang, maka ia pun tiada mau bergerak daripada tempatnya dan tiada mau lari.
Maka dengan kurniaan Allah Subhanahu wa Ta’ala, maka ditikam Perkasa ‘Alam
kerbau itu serta mengucap : Bismillah ar-Rahman ar-Rahim.” Maka kena kerbau itu
antara lembungnya lalu menderus. Maka rebahlah kerbau itu terdangkur-dangkur…
(Hikayat Aceh,2001:78)
Pengarang juga seorang yang kreatif
dan berseni. Hal ini demikian kerana pengarang berupaya untuk menampilkan
segala kisah atau gambaran sesuatu peristiwa dengan nyata dan jelas sehingga
dapat memberikan gambaran suasana pada masa itu kepada masyarakat pada masa
ini. Terdapat pelbagai persepsi yang akan diberikan oleh masyarakat selepas
membaca peristiwa tersebut. Antaranya ialah peristiwa Tuan Puteri Raja Indera
Bangsa ingin melahirkan puteranya. Cara olahan pengarang dapat memberikan gambaran
yang agak jelas iaitu semasa puteri mengerang kesakitan yang teramat sangat.
Hal ini dapat dibuktikan dengan petikan seperti berikut:
… Maka
dengan takdir Allah Subhanahu wa Ta’ala genaplah bulannya maka tuan puteri pun
hendak berputera, maka tuan puteri pun keluh-kesah pada waktu maghrib itu. Maka
yang Dipertuan itu pun segera menyuruh orang menghiasi istana dan memasang
kandil mas dan suasa dan beberapa daripada …
(Hikayat Aceh,2001:50)
- Penggunaan Teknik Dialog dalam Penceritaan
Pengarang juga menggunakan teknik
dialog dalam Hikayat Aceh ini iaitu dialog diantara Syah ‘Alam dengan antusan.
Sebagai buktinya:
“Apa
kehendak sultan Pertugal menyuruhkan kamu berdua ini kepadaku?”Maka sembah Dong
Dawis dan Dong Tumis, antusan yang kedua itu, “Tuanku, kami dititahkan saudara
tuanku mengadap Duli Hadirat Tuanku ini, bahawa dari tuanku hendak memohonkan
Kota Biram yang di tepi laut itu.
(Hikayat Aceh,2001: 68)
Aspek Nilai Ilmu dalam Hikayat Aceh
Menurut Superka et
al. dalam Robiah K. Hamzah (2011),Pendekatan Penerapan Nilai mendefinisikan
nilai sebagai satu peraturan perlakuan standard yang menjadi pegangan ahli
masyarakat, ditentukan oleh masyarakat mengikut budaya tersebut. Menurut Seri
Lanang Jaya Hj. Rohani (2016), nilai juga diistilahkan sebagai al-qimah dalam bahasa Arab yang lebih
merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Nilai juga
bersifat aksiologi dan mempunyai hubung kait dengan falsafah nilai. Nilai
membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau buruk dan betul atau
salah.
Ilmu pula bermaksud pengetahuan
dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain (Kamus Dewan Edisi
Keempat, 2010). Menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani (2016), fungsi sesuatu ilmu
itu disebarkan adalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan, mengembangkan lagi
perkara yang mengandungi pelbagai kemusykilan dan lain-lain.
- Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010), menyatakan bahawa firasat adalah pengetahuan mengenai
tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk mengetahui kelakuan atau
nasib orang. Tilikan atau ramalan ahli nujum itu berkaitan dengan ilmu firasat.
Menurut Sulastin Sutrisno dalam Seri Lanang Jaya Hj. Rohani (2016),orang yang
mempunyai ilmu itu dapat merasa, melihat atau mengetahui lebih dahulu segala
sesuatu yang akan berlaku.
Dalam Hikayat Aceh, terdapat ilmu firasat yang diamalkan oleh
masyarakatnya.Hal ini dapat dilihat melalui peristiwa Mansur Syah bermimpi
membuang air seni di atas kota biram yang bernama Buruj. Seluruh negeri
dibanjiri dan menjadi laut. Gurunya, Fakih Khoja Manassih mentafsir mimpinya
dan mengatakan bahawa dia akan mendapat anak yang akan menjadi raja yang besar.
“Tuanku, adapun takbir mimpi
sultan itu Insya – Allah taala (tak dapat) tiadalah daripada zuriat sultan
menjadi raja yang maha berkuasa lagi terlalu besar gahnya lagi mengempukkan
segala raja-raja daripada segala pihak Timur dan daripada segala pihak Barat.
Dan paduka anakanda itulah melimpahkan takhta adilnya dan ialah matahari yang
betak (tetap) di bumi musyrik ini.”
(Hikayat Aceh, 2001:115)
- Ilmu Perubatan
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010), perubatan bermaksud perihal berubat, yang berkaitan
dengan ubat atau usaha mengubati. Ilmu tentang perubatan turut terkandung dalam
Hikayat Acheh. Hal ini dapat dilihat sewaktu Sultan Muhammad dari kerajaan Rum
gering. Tabib-tabib, Taimunus Hakim dan Jalus Hakim, memberitahu bahawa ubatnya
ialah minyak kapur barus dan minyak tanah.Hasil Bumi yang hanya terdapat di
Acheh.
“... Tuanku, akan ubatnya
melainkan salitul-kafur dan salitut- turab, yakni minyak kapur dan minyak
tanah. ...”
(Hikayat Aceh, 2001:224)
- Ilmu Peperangan
Peperangan bersinonim dengan
pertempuran, pertumpahan darah, permusuhan, kemelut, krisis, pemberontakan,
rusuhan, penderhakaan, dahagi, rana dan yuda. Aceh terkenal sebagai sebuah
negara yang kuat kerana bilangan rakyat yang ramai dan bekalan senjata yang
banyak. Hal ini dapat dibuktikan daripada petikan di bawah:
“Kerana raja Aceh Dar as-Salam
itu raja kuasa dan ra’yatnya dan senjatanya pun tiada terpermanai banyaknya.
Mudah-mudahan tiada akan tertahan oleh kita.”
(Hikayat Aceh, 2001:251)
Kerajaan Aceh juga mempunyai kelengkapan peperangan yang baik. Hal ini
dapat dilihat melalui peristiwa kebangkitan semula Aceh dalam peperangan
menentang Ghori.
“ ... Maka ada daripada kapal
sepuluh buah dan ghurab yang besar-besar seratus dua puluh dan fusta dua ratus
tiga puluh dan sumbuk dan pilang dan dendang dan banting tiada terkira-kirai
banyaknya. ... Maka beberapa daripada bedil meriam dan lela dan cecorong dan
ispinggar...“
(Hikayat Aceh, 2001:259)
Pemerintah Aceh turut mahir dalam ilmu peperangan. Mereka menggunakan
teknik pengepungan kota untuk melawan pihak musuh yang diperangi. Hal ini dapat
dilihat melalui peristiwa berikut:
“ Maka pada ketika itu datang
seorang laki-laki turun. Maka ia pun datang sembah, ‘Tuanku, orang Johor itu hendak
larilah berlepas anak isterinya.’ Maka tatkala didengar Syah ‘Alam sembah
mereka itu, maka Syah ‘Alam pun memeri titah kepada segala hulubalang menyuruh
berkota berkeliling Kota Batu Sawar itu supaya jangan dapat orang Johor itu
lari.”
(Hikayat
Aceh, 2001:272)
- Ilmu Sihir
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010), sihir merupakan perbuatan atau kejadian luar biasa yang
dilakukan oleh manusia secara tersembunyi (ghaib) yang melibatkan makhluk
halus.
Dalam Hikayat Aceh, terdapat perbuatan khianat yang dilakukan akibat iri
hati dengan Sultan ‘Ali Ri’ayat Syah yang menggantikan ayahandanya Sultan ‘Ala
ad-Din sebagai sultan Aceh. Perbuatan khianat tersebut dilakukan oleh dua orang
saudara kepada Almarhum Sultan ‘Ala ad-Din , iaitu raja di Ghori (Deli) dan
raja di Mughal (Pariaman). Kedua-dua raja ini telah berpakat hendak merampas
kuasa. Setelah itu, Sultan Mughal berangkat ke Aceh dengan membawa dua orang
batak yang bernama Datu Tenggaran dan Datu Negara yang mahir dengan ilmu sihir.
Sultan Mughal berkehendakkan mereka untuk membunuh Sultan Ali dengan sihir
mereka.
“Hai datu, ada sesuatu kehendakku
pada kamu. Dapatkah kamu mematikan sesorang dengan sihirmu itu?”
(Hikayat
Aceh, 2001:59)
Apabila Sultan Mughal telah tiba di Aceh, baginda memerintahkan kedua-dua
orang Batak itu untuk menyihir Sultan Ali. Mereka menyihir Sultan Ali dengan
menanam sebuah periuk di bawah tempat peraduan Sultan Ali.
“Manakah janjimu dengan daku?
Maka kerjakanlah olehmu sekarang.” Demi
ia menengar titah Sultan Mughal demikian itu maka sembahnya, “Diperhamba mohon
keluarlah mengerjakan pekerjaan itu.” Maka khalwatlah ia pada sebuah rumah
menjagai sihir itu. Maka dalam berapa hari demikian itu pekerjaannya itu maka
sultan pun geringlah”
(Hikayat Aceh, 2001:61)
- Ilmu Pertukangan Kapal
Kamus Dewan Edisi
Keempat (2010), menyatakan maksud pertukangan ialah perihal bertukang atau
pekerjaan bertukang.
Dalam Hikayat Aceh, masyarakatnya mahir dalam ilmu pertukangan kapal. Hal
ini dapat dilihat melalui peristiwa Sultan ad-Din Ri’ayat Syah menitahkan
panglima Ghori dan Aru, Rahasia Raja dan Tun Bija ad-Diraja untuk membuat
kapal.
“ ... pada ketika Sultan ‘Ala
ad-Din yang Syah ‘Alam memeri titah menyuruh
bawa setemi pada Bujang Khayyal Allah dan Bujang Dandani kepada panglima
Ghori bernama Rahasia Raja dan kepada panglima Aru bernama Tun Bija ad-Diraja
menyuruh menyusun ghurab.” (Hikayat Aceh, 2001:244)
Aspek Nilai Budaya dan
Pandangan Hidup
Budaya merupakan satu istilah yang mempunyai pengertian yang luas dan tidak
terhad kepada satu-satu aspek sahaja. Menurut Wan Abd. Hamid Wan The dan Anisah
Zainal Abidin (2006: 462), budaya dikaitkan dengan cara hidup sesuatu
masyarakat. Selain itu, budaya juga memperkatakan mengenai setiap perkara yang
menjadi amalan manusia. Amalan tersebut boleh merangkumi aspek ilmu
pengetahuan, keagamaan, kepercayaan, kesenian, undang-undang, pemerintahan,
adat resam dan perkara kebiasaan yang diperoleh oleh manusia sebagai anggota
masyarakat. Setiap perkara yang diamalkan tersebut, bukan sahaja mempunyai
hubungan dengan kebudayaan yang terdapat dalam kelompok masyarakat sahaja,
malah mencerminkan keperibadian yang dimiliki oleh anggota sesebuah masyarakat.
Menurut Syed Naquib al-Attas (1972) dalam Seri Lanang Jaya
Hj. Rohani et al. (2016: 117),
pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau
hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
Pandangan hidup ini dimiliki oleh masyarakat, bagi menunjukkan tanggapan
masyarakat terhadap setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan, khususnya yang
berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam sekitar. Dalam hal ini, pandangan
hidup yang dijelmakan melibatkan aspek hubungan antara ketiga-tiga aspek
tersebut, sama ada melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, dengan alam dan
hubungan sesama manusia. Oleh itu, dapat disimpulkan di sini bahawa nilai
budaya dan pandangan hidup merupakan dua aspek yang saling berkait. Hal ini
kerana, setiap amalan yang berlaku dalam kehidupan, pasti akan menimbulkan
pandangan daripada masyarakat itu sendiri.
- Nilai Budaya dan Pandangan Hidup dalam Hikayat Aceh
Nilai budaya dan pandangan hidup yang terdapat dalam Hikayat
Aceh secara keseluruhannya lebih menekankan aspek kehidupan yang berlaku dalam
kelompok masyarakat. Berikut merupakan antara perkara yang berkait dengan nilai
budaya dan pandangan hidup dalam karya ini.
- Budaya Mendalami Ilmu Pengetahuan Agama
Amalan mendalami ilmu pengetahuan agama merupakan antara budaya yang
menjadi amalan dalam kehidupan masyarakat yang dipaparkan dalam hikayat ini.
Secara lebih khusus, amalan ini ditunjukkan dalam kehidupan golongan pemerintah
yang pada ketika itu sangat mementingkan aspek keagamaan dalam kehidupan. Hal
ini ditunjukkan menerusi kehidupan masyarakat pemerintah yang mengamalkan
pengajian ilmu agama sejak dari kecil lagi.
Amalan ini dapat dilihat menerusi
peristiwa Syah Alam yang menitahkan Raja Indera Purba untuk mengajar cucunya
(Raja Munawwar) mengaji Al-Quran pada usia 13 tahun. Contoh peristiwa tersebut
dapat dilihat dengan lebih jelas seperti berikut:
Maka sabda Syah ‘Alam, “Hai Fakih Raja Indera Purba, adapun kita mengajar
cucu hamba ini dan kita ajar segala kakandanya yang mengiringkan dia itu,
supaya bermalu-maluan dan berdahulu-dahulu pada hal menghafaz-hafazkan
pengajiannya itu”. Maka tatkala Fakih Raja Indera Purba pun mohon lalu kepada
balai pengajian. Maka dengan takdir Allah S.W.T beberapa lamanya maka Pancagah
itu pun tahulah mengaji Qur’an dan mengaji kitab.
(Hikayat Aceh, 2001: 79-80)
- Mendidik Anak Bermula dari Kecil
Tanggungjawab mendidik anak merupakan antara kewajipan yang perlu
dilaksanakan oleh ibu bapa. Dalam hal ini, usaha terbaik yang perlu dilakukan
oleh ibu bapa bagi memastikan anak-anak memiliki sifat dan keperibadian yang
baik, adalah dengan memulakan usaha mendidik anak pada peringkat yang lebih
awal lagi. Hal ini selari dengan peribahasa Melayu yang menjadi ungkapan dalam
kelompok masyarakat iaitu “melentur buluh
biarlah dari rebungnya”. Hal ini
bermaksud, jika hendak mendidik anak, didiklah mereka sejak dari kecil lagi.
Sekiranya, ibu bapa gagal dalam melaksanakan tanggungjawab ini, dan hanya sedar
setelah usia anak meningkat dewasa, maka pasti kesukaran akan dialami dalam
mendidik mereka. Situasi ini bertepatan dengan satu lagi peribahasa Melayu
iaitu, “sedang rebung baik dipatah, jadi
buluh melepuh jari”.
- Amalan Meraikan Tetamu
Amalan meraikan dan memuliakan kehadiran tetamu ini turut menjadi salah
satu perkara yang dilakukan oleh masyarakat dalam hikayat ini. Berdasarkan
hikayat ini, amalan menyambut tetamu dipaparkan dengan jelas dalam kehidupan
golongan pemerintah yang sering menerima kehadiran atau kunjungan tetamu iaitu
utusan dari Aceh. Contoh ini, dapat dilihat berdasarkan peristiwa berikut:
Takdir Allah S.W.T. belayarlah kapal dan ghurab itu. Berapa
lamanya dilaut maka sampailah mereka itu ke negeri Syahr Nuwi. Maka tatkala
kedengaranlah kepada raja Syahr Nuwi khabar antusan Aceh Dar as-Salam datang,
maka disuruh raja Syahr Nuwi alu-alukan dengan diberi hormat akan antusan itu.
(Hikayat Aceh, 2001: 88)
Berdasarkan petikan tersebut, maka jelas ditunjukkan amalan memuliakan
tetamu yang dilakukan oleh masyarakat dalam hikayat ini menerusi penghormatan
yang diberikan kepada utusan Aceh yang bertandang. Penghormatan tersebut
merupakan suatu arahan khas yang diberikan oleh raja.
- Amalan Memuliakan Tetamu
Amalan memuliakan tetamu membawa kepada pandangan yang meletakkan amalan
ini sebagai sesuatu yang dituntut dalam kehidupan, khususnya bagi masyarakat
Melayu itu sendiri. Pandangan ini bertepatan dengan pandangan dari sudut agama
Islam itu sendiri yang menganjurkan agar setiap tetamu yang datang dilindungi
dan dilayan dengan sebaik mungkin. Pandangan ini dikukuhkan lagi menerusi
sebuah hadis iaitu:
Dari Abu Hurairah RA katanya Rasulullah S.A.W bersabda,
“Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia
memuliakan tetamu yang datang menziarahinya serta mengeratkan silaturahim
dengan semangat persaudaraan Islam. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan
hari akhirat, hendaklah dia berkata yang baik atau diam.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan
Muslim)
Berdasarkan hadis tersebut, jelas bahawa tetamu merupakan individu yang
perlu diberi layanan yang sebaiknya. Ketinggian darjat seseorang yang
memuliakan tetamunya dilihat begitu istimewa sekali. Hal ini kerana, amalan
memuliakan tetamu diberikan taraf yang sama dengan keimanan yang dimiliki oleh
seseorang. Dengan perkataan lain, keimanan seseorang tidak akan sempurna jika
dia tidak memuliakan tetamunya. Selain itu, perintah memuliakan tetamu juga
dinyatakan secara am dan bukan secara khusus. Hal ini bermaksud tidak kira sama
ada tetamu yang datang merupakan golongan yang ternama atau tidak, cantik atau
tidak, kaya atau miskin, dan yang paling utama sama ada tetamu tersebut muslim
atau bukan muslim, semuanya perlu diberikan layanan dan penghormatan yang
sepatutnya.
- Adat Perkahwinan Raja
Amalan menghias istana merupakan satu budaya dalam adat perkahwinan raja yang jelas dipaparkan dalam kehidupan masyarakat dalam Hikayat Aceh. Adat menghias istana ini menjadi suatu tradisi yang diwarisi secara turun- temurun khususnya dalam kelompok masyarakat pemerintah. Berdasarkan karya yang dikaji ini, adat menghias istana begitu jelas dilihat apabila istana dihias dengan indah. Hal ini merupakan sesuatu yang berbeza daripada kebiasaannya apabila terdapat sesuatu upacara yang diadakan secara besar-besaran. Dalam hal ini, adat menghias istana diperlihatkan dalam upacara perkahwinan raja-raja.
Selain
itu, diperlihatkan juga semasa perkahwinan kerabat istana, raja akan dipakaikan
dengan pakaian yang indah, dikenakan destar, badan digosok dengan bau-bauan, diarak
di atas gajah, bunyi-bunyian dimainkan dan majlis keraian diadakan dengan
besar-besaran.
Bukti
peristiwa-peristiwa ini dapat dilihat menerusi contoh teks yang terdapat dalam
karya ini seperti berikut:
Maka dengan takdir Allah Subhanahu
Wa Ta’ala, maka pada hari Khamis maka Syah Alam dan Sultan Abdul Jalil pun
menyuruh orang mendudukkan perjagaan serta menyuruh menghiasi istana daripada
mengikat tirai daripada seresari dan mukmal dan kartifah yang berukir-ukiran
sarwa bagai warnanya dan pelbagai jenis dan mengenakan langit-langit dewangga
keemasan dan menyampai kain dua kelim suatu kelim akan tempat peraduan, suatu
kelim akan tempat santap dan peranginan.
Setelah sudah Sultan Mansur Syah
memakai maka gajah akan kenaikan sultan akan berarak itu pun diperhias oranglah
dengan pelbagai perhiasan. Maka gajah itu digunakan oranglah kepada ketumpakan.
Maka Sultan Mansur Syah pun dinaikkan oranglah ke atas gajah Ringga Kelambu
Perak. Bahawa ada mengepalakan gajah itu Maharaja Ad-Diraja anak Maharaja Lela
Putih. Maka ada di punggung gajah yang memangku kampil itu Merah Saraf-Khan.
Maka sultan pun beraraklah lingkar suri dengan pelbagai bunyi serta dengan
orang mengucap selawat…
(Hikayat Aceh, 2001: 110
- Meninggikan kedudukan raja-raja
Berdasarkan
kepada adat-adat yang terdapat dalam majlis perkahwinan diraja, maka jelas
bahawa kesemua upacara tersebut iaitu adat menghias istana dan pemakaian
pakaian yang indah oleh kerabat diraja, dijalankan untuk memperlihatkan
kemuliaan dan kedudukan istimewa raja. Dalam hal ini, raja yang bertindak
selaku pemerintah dalam sesebuah negara, mempunyai peranan yang penting dalam
mengetuai dan mengawal kestabilan negara. Oleh itu, kedudukan penting ini
diperlihatkan menerusi adat-adat yang diamalkan semasa majlis perkahwinan
berlangsung. Hal ini jelas menunjukkan taraf golongan raja yang lebih tinggi
berbanding taraf rakyat biasa.
Justeru, dapat dikatakan di sini bahawa aspek nilai budaya
dan pandangan hidup yang tergambar dalam hikayat ini sememangnya mencerminkan
amalan yang dilakukan dalam kehidupan masyarakat. Setiap perkara yang menjadi
amalan masyarakat dalam hikayat ini membawa kepada satu pandangan yang
berfungsi untuk menilai setiap perlakuan yang dilakukan tersebut untuk
dijadikan sebagai pedoman kepada masyarakat, khususnya kepada pembaca.
Rujukan
Abu
Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris. (2012). Bahasa Melayu Penggunaan dan Penguasaan. Tanjong Malim, Perak:
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Asmah
Hj. Omar. (1984). Bahasa Iklan Perniagaan
Satu Kajian Bahasa Retorik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Denys Lombard diterjemahkan oleh Winarsih Arifin. (1986). Kerajaan Aceh; Zaman Sultan Iskandar
Muda (1607- 1636). Jakarta, Indonesia: Balai Pustaka.
Muda (1607- 1636). Jakarta, Indonesia: Balai Pustaka.
Fowzi Boman. (2011). Kota Marudu.
Blog dunia pendidikan (tugas rasmi guru sekolah rendah). Diperoleh pada April 3, 2016 daripada http://wwwcikgusktimbangbatu.blogspot.com/2011/01/kaedah-dan-teknik pengajaran.html
Hamka. (2010). Pandangan Hidup Muslim. Shah Alam:
Pustaka Dini.
Harun Mat Piah et al.
(2006). Kesusasteraan Melayu Tradisional.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
dan Pustaka.
Portal Rasmi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (2015). Memuliakan Tetamu. Diperoleh pada April 29, 2016 daripada
http://www.islam.gov.my/e-hadith/memuliakan-tetamu.
Rahman
Shaari. (2001). Persediaan Menulis Sajak.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Seri Lanang jaya Hj. Rohani, Abd.
Rahman Napiah dan Mohd Rashid Md. Idris. (2016). Karya
Agung Melayu. Tanjong malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Agung Melayu. Tanjong malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Siti Aisah Murad. (1996). Abdullah Munsyi dan Masyarakat Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Teuke Iskandar. (2001). Hikayat
Aceh. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan.
----. Pengarang dan
kepengarangan Zaharah Nawawi. Diperoleh pada April 1, 2016 daripada
http://studentsrepo.um.edu.my/2256/6/BAB_3.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/2256/6/BAB_3.pdf
Wan Abd. Hamid Wan The dan Anisah Hj. Zainal Abidin. (2006).
Budaya dan Pemikiran dalam Masyarakat
Global Malaysia dan China. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment